Pakket Rijopleiding B
Het totale lesmateriaal, wanneer alle lessen 1 maal worden uitgevoerd, omvat ongeveer 10 klok uren. Niet elke les is even lang. De lesduur kan variëren van enkele minuten tot een half uur per les. De Instructielessen, die aan het begin van de simulator opleiding worden gegeven zijn meestal kort, tussen de 5 en 10 minuten. De operator kan lessen samenvoegen tot pakketten met het programma ‘LessonConfig’. Dit is een pakket configurator waarmee lessen achter elkaar gezet kunnen worden in een vaste volgorde. Zo kunnen pakketjes van een kwartier worden gemaakt of van een half uur of een uur, afhankelijk van de behoefte.
Voor een beschrijving van de lessen en scenarios, zie het volgende.
De lessen hebben een bepaalde logische volgorde. Zo moet je, voordat je in de stad gaat rijden
(les P-Town) eerst de voorrangsregels geleerd hebben en deze aan de diverse
voorrangsituaties hebben gekoppeld (de lessen I-Priority1 en I-Priority2). Ook is het beter om
eerst de procedures te leren voor het starten en wegrijden (I-StartStop) en daarna meteen het
sturen (I-Steer1 en I-Steer2). Het is dan verstandig om eerst de verkeersregels, de
verkeersborden en andere basisvaardigheden te leren, voordat geleerd wordt te schakelen. Om
die reden worden de meeste Instructie lessen (de I-lessen) in de automatische versnelling
gereden. De volgorde van aanleren van vaardigheden is dan:
- 1) Leren starten, wegrijden, stoppen en de motor uitzetten
2) Leren sturen volgens de doorgeef- en de overpakmethode
3) De basisvaardigheden leren t.a.v. verkeersregels en infrastructuur (wegtypen en
borden), zodat deze goed gekoppeld worden aan wat er tijdens het rijden wordt
waargenomen.
4) Leren schakelen in een les waarin de procedures voor het schakelen worden getraind
en in een les waarin dit verder kan worden geoefend
5) Het scannen voorafgaand aan kruisingen (rechts- en linksafslaan en doorgaan) trainen
en het leren van de handelingen voorafgaand aan het afslaan (snelheid minderen,
kijken, terugschakelen, richting aangeven etc.)
6) Het geleerde oefenen in een aantal Practice lessen (P-Lessen), te beginnen met een
paar ritten buiten de bebouwde kom.
7) Vervolgens kan het beste een paar I-lessen worden herhaald (Voorrangsregels,
parkeren en stilstaan), voorafgaand aan P-lessen binnen de bebouwde kom.
8) Dan wordt aanbevolen om een I-les te herhalen (rotondes) gevolgd door een P-lessen
over minirotondes binnen de bebouwde kom.
9) Herhalen van I-lessen over in- en uitvoegen, snelheidslimieten en inhalen, gevolgd
door een P-les met snelwegen en autowegen en grote rotondes.
10) Daarna kunnen er eventueel nog een aantal P-lessen gedaan worden waarin op
verschillende wegtypen wordt gereden (de P-Mix lessen)
11) En tenslotte kunnen er een paar korte tests worden gedaan (de T-lessen). Wanneer het LVS (Leerling Volg Systeem) daar aanleiding toe geeft kan nog wat verder worden geoefend of kan gekozen worden voor specifieke instructielessen.
Het zal voor de meeste leerlingen dan niet nodig zijn om alle lessen te doen, terwijl het anderzijds verstandig is om sommige lessen meerdere keren te doen.
De speciale verrichtingen worden niet in de simulator getraind, omdat daarbij het
bewegingsgevoel te belangrijk is. Deze kunnen veel beter in een lesauto worden getraind.
Bovendien is wordt het achteruitrijden in een simulator over het algemeen als onplezierig
ervaren (simulator sickness).
De aanbevolen volgorde is dan als volgt:
INSTRUCTION fase
Lesnaam |
Korte beschrijving |
Mode |
Duur (mins) |
I-StartStop |
Procedures Starten, wegrijden, stoppen, uitzetten |
Manual |
5 |
I-Steer1 |
Procedures doorgeef methode en overpak methode van sturen |
Automatic |
10 |
I-Steer2 |
Trainen sturen met oplopende snelheid |
Auto drive |
8 |
I-Brake |
Trainen remmen/remweg |
Auto drive |
5 |
I-Follow |
Trainen volgen auto/gedoseerd remmen |
Auto drive |
5 |
I-Speed1 |
Snelheidslimieten/regels EHK wegen |
Automatic |
5 |
I-Speed2 |
Snelheidslimieten/regels wegtypen |
Automatic |
6 |
I-Stop |
Verkeersregels stilstaan |
Automatic |
6 |
I-Park |
Verkeersregels parkeren |
Automatic |
3.5 |
I-Priority1 |
Verkeersregels voorrang en afslaan 1 |
Automatic |
8 |
I-Priority2 |
Verkeersregels voorrang en afslaan 2 |
Automatic |
8.5 |
I-Roundabouts |
Procedures rijden rotondes |
Automatic |
4 |
I-Othersigns |
Verkeersregels verplichte rijrichting en overige borden |
Automatic |
7 |
I-Filter |
Procedures invoegen en uitvoegen |
Automatic |
8 |
I-Overtake1 |
Procedures passeren en inhalen |
Automatic |
6 |
I-Overtake2 |
Verkeersregels inhalen |
Automatic |
8 |
I-Gear |
Procedures opschakelen en terugschakelen |
Manual |
5 |
P-PracticeArea |
Oefenen schakelen op Verkeersoefenterrein (VOT) in de simulator gedurende een vaste tijd |
Manual |
5 |
I-Scan |
Procedures kijktechnieken bij naderen kruising en voorbereidende handelingen kruisingen |
Manual |
16 |
De duur van de lessen is een inschatting gebaseerd op metingen bij een vlotte leerling. Er moet ook tijd worden ingepland voor het opstarten en afsluiten van de lessen De totale geschatte duur bij de aanbevolen lesvolgorde Instruction fase: 3.5 uur.
PRACTICE fase (zelfstandig rijden volgens vaste route)
Lesnaam |
Korte beschrijving |
Mode |
Duur (mins) |
P-Rural |
Oefenles Buiten de bebouwde kom (BUBEKO) |
Manual |
13 |
P-RuralOvertake |
Oefenles Buiten de bebouwde kom (BUBEKO) met passeren en inhalen |
Manual |
14 |
I-Priority1 |
HERHALING Voorrangregels voorafgaand aan BIBEKO |
Automatic |
8 |
I-Priority2 |
HERHALING Voorrangregels voorafgaand aan BIBEKO |
Automatic |
8.5 |
I-Stop |
HERHALING regels stilstaan voorafgaand aan BIBEKO |
Automatic |
6 |
I-Park |
HERHALING regels parkeren voorafgaand aan BIBEKO |
Automatic |
3.5 |
I-OtherSigns |
HERHALING regels verplichte rijrichting en overige borden |
Automatic |
7 |
I-Scan |
HERHALING Procedures kijktechnieken bij naderen kruising en voorbereidende handelingen kruisingen |
Manual |
16 |
P-Town |
Oefenles Binnen de bebouwde kom (BIBEKO) |
Manual |
17 |
S-TownB |
Oefenles Binnen de bebouwde kom (BIBEKO) met fietsers |
Manual |
17 |
I-Roundabouts |
HERHALING procedures rotondes voorafgaand aan rotondeles BIBEKO |
Automatic |
4 |
P-Miniroundabouts |
Oefenles Minirotondes BIBEKO |
Manual |
25 |
S-MiniroundaboutsB |
Oefenles Minirotondes BIBEKO met fietsers |
Manual |
25 |
I-Speed1 |
HERHALING Snelheidslimieten/regels EHK wegen |
Automatic |
5 |
I-Speed2 |
HERHALING Snelheidslimieten/regels wegtypen |
Automatic |
6 |
I-Filter |
HERHALING Procedures invoegen en uitvoegen |
Automatic |
8 |
I-Overtake1 |
HERHALING Procedures passeren en inhalen |
Automatic |
6 |
I-Overtake2 |
HERHALING Verkeersregels inhalen |
Automatic |
8 |
P-Highway |
Oefenles snelweg |
Manual |
17 |
P-Roundabouts |
Oefenles BUBEKO grote rotondes en éénbaans autowegen |
Manual |
25 |
P-Motorways |
Oefenles tweebaans autowegen en meervoudige kruisingen |
Manual |
27 |
P-HighwayFog |
Oefenles snelweg met mistbanken |
Manual |
17 |
T-2 (of andere T rit) |
Toetsrit (examen) om te beoordelen of de leerling nog meer simulatorlessen nodig heeft. |
Manual |
10 |
De duur van de lessen is een inschatting gebaseerd op metingen bij een vlotte leerling. Er moet ook tijd worden ingepland voor het opstarten en afsluiten van de lessen De totale geschatte duur bij de aanbevolen lesvolgorde Practice fase: 5.5 uur.
Aanbevolen wordt om aan het einde van deze fase een Toets rit te doen. Daarmee kan worden beoordeeld of de leerling klaar is voor de lesauto. Wanneer de operator vindt dat de leerling is geslaagd (gebaseerd op het cijfer en op de eigen indruk) kan deze door naar de lesauto. Wanneer de leerling niet is geslaagd kan gekozen worden voor specifieke I-lessen of kan nog wat worden verder getraind met enkele P-Mix lessen.
Indien noodzakelijk kunnen er dan nog extra lessen worden gegeven waarin telkens op een mix van verschillende wegtypen wordt gereden, de zgn. P-Mix lessen, zie volgende tabel. De P-Mix lessen zijn vooral nuttig om leerlingen extra rijervaring te laten opdoen. Maar wanneer de leerling er aan toe is kan ook worden gekozen voor lessen in de lesauto. De leerling moet niet langer in de simulator trainen dan noodzakelijk.
EXTRA Oefen lessen
Lesnaam |
Korte beschrijving |
Mode |
Duur (mins) |
P-Mix1 |
Oefenles Mix |
Manual |
20 |
P-Mix2 |
Oefenles Mix |
Manual |
20 |
P-Mix3 |
Oefenles Mix |
Manual |
20 |
P-Mix4 |
Oefenles Mix |
Manual |
20 |
P-Mix5 |
Oefenles Mix |
Manual |
20 |
De maximale duur van de Extra oefenlessen bedraagt dan ongeveer 2 uur.
TEST Fase (korte toets ritten)
Meestal zal een enkele T rit genoeg zijn. Wanneer de operator vindt dat de leerling is geslaagd (gebaseerd op het cijfer en op de eigen indruk) kan de leerling door naar de lesauto. Maar de T-lessen kunnen natuurlijk ook worden gebruikt om nog wat extra rijervaring op te doen.
Lesnaam |
Korte beschrijving |
Mode |
Duur (mins) |
T-1 |
Toets |
Manual |
5 |
T-2 |
Toets |
Manual |
10 |
T-3 |
Toets |
Manual |
9 |
T-4 |
Toets |
Manual |
10 |
T-5 |
Toets |
Manual |
10 |
T-6 |
Toets |
Manual |
9 |
T-7 |
Toets |
Manual |
6 |
T-8 |
Toets |
Manual |
11 |
T-9 |
Toets |
Manual |
11 |
T-10 |
Toets |
Manual |
10 |